str. Ion Nistor 4, Chisinau    / +373 60 921 321    / 10:00 - 20:00
17311658_1813635595568239_533679545_o

CUM ȘI CÂT AI VOIE SĂ SLĂBEȘTI?

“Perfecțiunea nu are limite!” Așa crede, practic, fiecare dintre noi. Poate e adevărat, dar mergând pe această idee, putem ajunge la momentul când fiecare scop atins ne aduce cel puțin o nouă provocare sau, cel mult, tendința spre perfecțiune (care știm deja ce nu are…). Din această perspectivă, la capitolul estetică și sănătate, uneori, lucrurile stau destul de trist. Frumoasele doamne și domnițe cu un mic surplus de kilograme, în tendința lăudabilă de a-și sculpta corpul ajung la o extremă inadmisibilă: diete drastice, exerciții fizice peste orice măsură și, într-un final, la mult dorita cifră de X kilograme pe ecranul cântarului. Am crede: Iat-o, marea fericire! Dar multe din noi cunosc deja cu ce ne putem alege după starea pasageră de euforie:

  1. Un organism extenuat din cauza alimentației neechilibrate și exerciții fizice intense.
  2. Stare de foame permanentă.
  3. Mâncat compulsiv.
  4. Deficiențe de nutrienți, ceea ce poate duce la dezechilibru hormonal.
  5. Kilograme, care, odată cu trecerea la o alimentație normală, abia așteaptă să-și reocupe locul de onoare ?

Așadar, pentru a evita aceste consecințe nefaste, e necesar, în primul rând, să aflăm care este adevărata cauză a excesului de greutate. Dacă sunt prezente oboseala cronică, tulburările de somn și dispoziție, problemele ginecologice și pilozitate excesivă s-ar putea să existe careva probleme de sănătate. Cu acest scop ar fi rezonabil să se efectueze careva din următoarele teste:

  • Nivelul hormonului tireostimulant și grupul hormonilor tiroidieni
  • Nivelul de estrogen, progesteron și testosteron
  • Nivelul de proinsulină intactă
  • Nivelul de cortizol salivar

Dacă unul din rezultate nu se încadrează în limitele normale, evident, ne vom adresa medicului de profil. Astfel vom primi tratamentul necesar și vom putea preveni problemele ce pot fi cauzate de anumite dereglări hormonale. Nu este cazul să ne alarmăm, deoarece doar 1 din 5 persoane cu exces de greutate prezintă probleme endocrinologice.

În caz că analizele nu au depistat careva tulburări, atunci, cel mai probabil, excesul de greutate este indus de tipul constituțional endomorf sau combinat, ceea ce înseamnă că avem de-a face cu un metabolism mai încetinit. În acest caz, e mult mai ușor să scăpăm de kilogramele în plus prin adoptarea unui regim alimentar adecvat „acompaniat” de 3-4 ore de sport pe săptămână.

Recomandări în alimentație:

  1. Alimentele preconizate pentru o zi trebuie divizate în 4-6 prize (ajută la accelerarea metabolismului).
  2. Mesele trebuie să fie regulate, dispuse la un interval de 3-4 ore una de alta.
  3. Regimul de hidratare trebuie respectat: apa se bea cu înghițituri mici, cu 20-30 minute înainte de masă sau peste cel puțin 45-60 minute după masă.
  4. Se va consuma o cantitate suficientă de proteine pentru ai oferi organismului materia primă necesară pentru toate procesele interne de regenerare, transport, etc. Dacă ai doar câteva kilograme în plus și ești destul de activă (faci sport de 3-4 ori pe săptămână) ar trebui să consumi 0,8- 1g proteine per kg de masă corporală. Adică, o doamnă cu greutatea de 65-70 de kg ar putea să consume pe zi 100-120 g carne/pește gătit + un ou+ 100g brânză cottage (cca 50 g proteine), restul proteinelor se vor recupera din alte alimente.
  5. Lipidele sunt indispensabile pentru funcționarea normală a organismului. Aici, se va opta pentru uleiuri din semințe de in, măsline în cantitate de 2-3 linguri, iar restul va veni din alte produse.
  6. Carbohidrații trebuie să fie în majoritate complecși, încadrați în prima jumătate a zilei și nu mai mult de 2-3 g per kg masă corporală. Deci, doamna noastră ar putea să consume pe zi până la 400g terciuri sau paste preparate, 3-4 fructe proaspete, un pumn (cca 30-35g) mix de fructe uscate și nuci (fructele și nucile trebuie spălate și hidratate în prealabil).
  7. Fibrele, cu precădere salatele cu multă verdeață sunt opțiunea perfectă pentru orice masă și, mai ales, pentru garnitura de la cina. Aceasta din urmă, pe lângă salată, trebuie să conțină, în primul rând, proteine ușor digerabile (pește, ou).

Recomandări în sport

  1. Sportul trebuie să fie practicat cu regularitate, însă fără a exagera. De altfel se poate crea o repulsie față de orice efort fizic, ceea ce, evident, ne va îndepărta și mai mult de rezultatul scontat.
  2. Ora de sport e bine să vină în a doua jumătate a zilei, peste 60-90 de minute după o masă complexă, care să conțină tot spectrul de nutrienți. Astfel vom avea destulă energie pentru un training productiv.
  3. În timpul antrenamentului se va consuma suficientă apă pentru a restabili echilibrul hidric.
  4. Antrenamentul trebuie să fie preponderent aerob pentru a arde grăsimile, însă nu neglijăm și exercițiile pentru tonifierea musculaturii, mușchii fiind cei care ard cele mai multe calorii.
  5. Următoarea masă nu trebuie să întârzie, adică timp de o oră după antrenament deja putem servi o gustare proteică sau chiar să luăm cina.
  6. Nu e de dorit ca efortul fizic intens să vină la ore foarte târzii, deoarece tabloul hormonal de după acesta poate afecta calitatea somnului. Sunt însă și excepții, când un antrenament bun, chiar pe timp de seară, poate regla ritmul circadian. Dacă te regăsești printre aceste persoane, atunci nu ai decât de câștigat. Și dacă vrei să mai mănânci după, optează pentru o salată verde cu multe fibre și vitamine.

La final, vreau să-ți reamintesc că sănătatea e mai presus de orice scop estetic și slăbirea bruscă nu aduce niciun beneficiu! Nu atât kilogramele contează, cât starea generală de bine și aspectul corpului. Un corp antrenat și o piele fermă câștigă mult în fața unui organism istovit și subalimentat. Iar organizarea și perseverența sunt aliații noștri fideli în obținerea unor rezultate frumoase pe termen lung!

 

sursa: elenaozun.md

Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Google+Share on Tumblr